Vores projekter
Vi er stolte af vores projekter og Terre des Hommes Danmark er aktive i mere end 33 projekter fordelt rundt om på nogle af verdens kontinenter; Asien, Afrika og Sydamerika – Indien, Sri Lanka, Kenya, Tanzania, Etiopien, Bolivia, Columbia og Ecuador. Langt de fleste er fadderskabsprojekter, hvor de nødstedte børn får hjælp til mad, skolegang og uddannelse med støtte fra deres danske faddere.
Vi samarbejder med lokale NGO’er for at sikre, at projekterne lever op til vores høje krav om børnebeskyttelse.
Terre des Hommes Danmarks arbejder ud fra princippet ”hjælp til selvhjælp”. Vores indsats er derfor målrettet mod, at børnene på sigt lærer at klare sig selv.
Klik på hvert land og læs mere om vores engagementer og få indblik i de forskellige projekter.
Det nytter at støtte. Læs om udvalgte projekter.
Tanzania (1 projekt)
Projekt: Arusha
Hvor: Arusha, Tanzania
Formål: Arusha området i Tanzania er et område med ekstrem fattigdom. Mange af børnene er forældreløse og overladt til sig selv. Dette besluttede rektor Esther Alexander, at gøre noget ved og byggede en skole kaldet INTEL, udenfor Arusha med plads til 400 børn. Ester Alexander byggede skolen for egne midler og lån hun fik oprettet til skolen. Formålet med projektet er at hjælpe fattige børn, hvis forældre ikke har råd til skolegang, samt forældreløse børn med skolegang, mad og medicin. Børnene går på skolen, hvor de hver dag får et varmt måltid mad. Rektor har en sund overbevisning, om at hvis børnene ikke får mad, kan de heller ikke følge med i undervisningen. Terre des Hommes Danmarks sponsorbidrag gælder 78 børn.
Kenya (1 projekt)
Projekt: Wema Centre
Hvor: Mombasa, Kenya
Formål: Er at redde, beskytte og rehabilitere piger, primært, men især sårbare børn på gaden, Wema Centre er en velgørenhedsorganisation grundlagt i 1993 i Mombasa, Kenya. Centerets formål er at redde, rehabilitere og beskytte gadebørn, forældreløse børn og andre sårbare børn fra slumkvartererne i Mombasa. Centeret opsøger børn i slumkvartererne og skaffer dem husly, pleje, uddannelse og erhvervsuddannelse. Desuden støttes børnene sundhedsmæssigt, psykologisk og med hiv/aids-forebyggelse. Hvor det er muligt, opsporer Centeret børnenes familie, og sikrer genforening. Terre des Hommes Danmark sponsorerer 24 børn i projektet – 23 piger og 1 dreng.
Indien (12 projekter)
Projekt: Coimbatore
Hvor: Coimbatore, Indien
Formål: Er at sikre forældreløse børn og børn af enlige forældre en tryg opvækst og skolegang. Coimbatore er et børnehjem, hvor børnene kan blive boende de er 18 år. Børnene går på forskellige skoler og projektet omfatter 18 børn.
Projekt: Kuts Gujarat efter jordskælvet
Hvor: Gujarat, Indien
Formål: Er at sikre skolegang for så mange børn som muligt, særdeleshed pigerne, der ofte bliver glemt. Projektet i Gujarat i Indien begyndte, da området blev ramt af et voldsomt jordskælv i 2001, med store negative følger for den fattige lokalbefolkning. Men beboerne kæmper med flere problemer. Mod nord og øst grænser området op til en saltørken, der er på størrelse med Danmarks areal. Ud over den korte periode, hvor monsunregnen falder, findes der ikke meget vand i området – og slet ikke rent drikkevand. Det betyder, at mange børn lider af diarré, og et stort antal børn dør, inden de er fyldt fem år. Fattige forhold betyder også, at analfabetisme er udbredt, og i dag er der stadig brug for hjælp til at give børnene mulighed for at gå i skole. Terre des Hommes Danmark støtter 250 børn i området via fadderskaber og har sammen med organisationen CASP medvirket til boring efter vand. Men der er stadig lang vej igen.
Projekt: Kerala tsunami
Hvor: Kerala-provinsen, Indien
Formål: Projektet blev igangsat efter tsunamien i 2004. Formålet er at støtte nødstedte børn, hvor forældrene ikke har økonomisk mulighed for at sende deres børn i skole. Målet er at blive i området indtil, støtte ikke mere er nødvendigt. I projektet er der oprettet flere selvhjælpsgrupper, som mål skal give forældrene mulighed for selv at betale for deres børns skolegang. Lige nu støttes 80 børn, men 100 børn er på venteliste.
Projekt: Bustee Welfare Centre
Hvor: Kolkata, Indien
Formål: Bustee er en større velrenommeret NGO, en humanitær hjælpeorganisation, som har sit virke i et af Kolkatas slumkvarterer, med vuggestue, to skoler for børn af fattige familier fra børnehave til 7. klasse. Efter 7. klasse rykker eleverne over i 8. klasse på anden skole i lokalområdet, hvilket organiseres og administreres af Bustee. Herefter aftaler med andre skoler til forsat skolegang, erhvervsuddannelse af unge, voksenundervisning af analfabeter. Sponsorbidraget anvendes til betaling af skolepenge for 52 børn. Pengene anvendes til anskaffelse af skoleuniform, bøger, betaling af skolepenge samt fritidsaktiviteter. Skolen serverer et varmt måltid mad til frokost.
Projekt Ek Prayaas Educational Society – en oase midt i stenørkenen
Hvor: Kolkatas slum, Indien
Formål: Er at hjælpe og sikre skolegang for meget fattige børn. Dette er en privatskole, som er beliggende i et af Kolkatas slumkvarterer. Men tag ikke fejl! Det er ikke en skole for velhaverbørn – tværtimod! Skolen blev etableret i 2005, da en kreds af velhavende mennesker med hjertet på rette sted kunne iagttage, at en hel generation af børn i kvarteret var ved at blive tabt på gulvet – som gadebørn. Der var et skrigende behov for en skole til at samle disse børn op, men tilsyneladende havde de kommunale myndigheder hverken midler eller vilje til at tage et initiativ. For egne midler fik disse ildsjæle en lilleskole op at stå. Det blev et tilløbsstykke. Skolen er siden blevet ombygget og udvidet, så der nu er klassetrin fra børnehave- til 5. klasse. Sponsorbidraget anvendes til betaling af skolepenge til 40 børn.
Projekt Khetwadi – gadebørn
Hvor: Mumbai, Indien
Formål: Formålet er at få gadebørnene i skole. Projektet ligger i et meget belastet område i Mumbai, hvor der hersker enorm fattigdom. I dette projekt kan du være med til at bryde en social arv med sult og underernæring, som giver dårlig en indlæringsevne. Den Indiske organisation IAPA, som arbejder frivilligt og ulønnet, kontakter børnene og deres familier, for at få børnene til at deltage i skoleundervisning. Igennem Khetwadi projektet får børnene mad, skolebøger, skoleuniformer og undervisning. Sponsorbidraget støtter 80 børn.
Projekt: Tihar Jail
Hvor: New Delhi, Indien
Formål: Er at hjælpe børn af fængslede forældre. Tihar Jail projektet er et sponsor-program for børn, hvis ene forælder er fængslet i New Delhis mest berygtede fængsel Tihar Jail. Børnene kommer fra New Delhis slum, hvor familierne er ekstrem fattige, og mange af de indsatte forældre er livstidsfanger. Børnene har ingen mulighed for skolegang, såfremt de ikke støttes gennem et fadderskab i Terre des Hommes Danmark og CASP India.
CASP India (Community Aid & Sponsorship Programme), har til formål at give børnene deres grundlæggende rettigheder, som sundhed, sikkerhed og uddannelse. Børnene, som er i alderen 6 til 18 år, får støtte til f. eks. skoleuniform, sokker, sko, blyanter samt alle genstande, der kræves til en korrekt skolegang. De får også hjælp til at håndtere psykiske traumer og til at håndtere social stigmatisering, som de bærer med sig.
CASP etablerer et månedligt møde mellem den indsatte og barnet, for bl.a. at reducere misforståelser og opbygge/vedligeholde forbindelsen mellem den fængslede forælder og barnet.
Projekt: Pune
Hvor: Pune, Indien
Formål: Er at sikre skolegangen for børn af forældre, som ikke har økonomiske ressourcer til at sende deres børn i skole. Terre des Hommes Danmark samarbejdet med CASP i dette projekt, hvor vi støtter 15 børn. Der er brug for flere faddere, hvis projektet skal udvides.
Projekt: Terewayangani Skolen – landsbyprojektet
Hvor: Terewayangani, Indien
Formål: Er at give fattige landsbybørn en skolegang. Projektet er målrettet til et område i landsbyen Terewayangani, som ligger oppe i bjergene 6 timers transport fra Mumbai. Projektet har til opgave at få landsbybørnene til at gennemføre/afslutte deres skolegang 7.-9. klasse. Der er meget fattigt – levestandarden synes at være under normalen. Langt størstedelen af husene er bygget af ler. Der er ingen brønde, men der kan hentes vand fra boringer eller fra et vandløb. Hovedbeskæftigelsen er landbrug, hvilket ikke er tilstrækkeligt som grundlag for en familiens opretholdelse, derfor har hver familie et medlem, som arbejder i Mumbai. Derinde får mændene arbejde på hoteller eller i butikker. De bor mange sammen og kan sende de få tjente penge hjem til familien, men det er ikke tilstrækkeligt. Så ofte må kvinderne også af sted. De får dog ikke så megen løn som mændene. I landsbyen er der et enkelt sundhedscenter og en læge. Der går 103 elever på skolen. Pigerne dropper ofte ud efter 7. klasse. Terre des Hommes støtter p.t. de 32 elever. Eleverne går ind til skolen i landsbyen Terewayangani – ofte en tur på 4- 5 km hver vej gennem/over bjergene. Om vinteren har de hårdt brug for at få et måltid varm mad på skolen og tæpper.
Projekt: Trankebar
Hvor: Trankebar, Indien
Formål: Er at hjælpe børn, især piger, af fattige familier til skolegang, uddannelse og et bedre liv. Projektet hjælper børn fra meget fattige familier til at komme i skole, med mad og evt. medicin. Mange forældre er analfabeter og har ikke forståelse for nødvendigheden af uddannelse. I skolen får børnene også bøger, skoleuniform og et dagligt måltid mad, og der bliver arrangeret lægeundersøgelse og vaccinationer. Det er vigtigt at støtte dette projekt/ område i Indien, fordi det ofte er ramt af katastrofale tsunamier, der ødelægger alt for de fattige mennesker i området. Terre des Hommes Danmark samarbejder med Broder I. Sebastian fra St. Joseph Development Trust, Genguvarpatty og projektet støtter 125 børn.
Det samme projekt støtter også udviklingshæmmede børn på børnehjem, disse børn har meget vanskelige vilkår i Indien.
Projekt: Balwaadi
Hvor: New Delhi, Indien
Formål: Er at sikre skolegangen for børn af ressourcesvage forældre. Balwadi-systemet blev etableret i Indien helt tilbage i 1945, i første omgang som hjælp til trængte familier i landdistrikterne, men findes nu også i de større byer. Systemet er specielt rettet mod ressourcesvage familier, som typisk flytter fra landet ind til byerne, hvor begge forældre må tage job, f.eks. på en byggeplads. Imens går børnene rundt på pladsen, hvor de risikerer at blive væk eller komme til skade. Vores samarbejdspartner CASP kommer disse familier til undsætning med såvel en børnehavefunktion, preschool, som efterfølgende skolegang i en kommuneskole i lokalområdet. Når børnene er 5, år, udfører CASP alt papirarbejdet i forbindelse med indskrivning og optagelse på skolen. Der er meget tætte bånd mellem CASP og den enkelte familie. CASP sørger også for læge-check-up, medicin om nødvendigt og hjælper med at løse problemer med fejl- og underernærede børn. Alle Terre des Hommes´s 22 sponsorbørn går i skole. Men der er brug for flere fadderskaber, som kan hjælpe endnu flere børn.
Sponsorbidraget anvendes til anskaffelse af alle fornødenheder, efter en individuel vurdering.
Sri Lanka (8 projekter)
På Sri Lanka er vi aktive i 8 projekter, hvoraf de fleste er målrettet mod at give fattige børn en uddannelse. Blandt vores andre projekter hjælper vi døve børn med at lære tegnsprog og mundaflæsning, og vi støtter et hjem for udviklingshæmmede piger.
Byen Kandy ligger i en dal omkranset af små bjerge i det centrale Sri Lanka. Mens byens fattige beboere knokler som ”plukkere” på Sri Lankas te-plantager, valfarter turister til byen i de naturskønne omgivelser, der er kendt som Sri Lankas spirituelle centrum. Alt imens områdets fattige børn går en usikker fremtid i møde. Forældrene har ikke råd til at sende børnene i skole og mange børn lever som hjemløse på gaden. Terre des Hommes Danmark støtter børn i byen ved hjælp af fadderskaber og sponsorer. Desuden har Terre des Hommes Danmark oprettet et børnehjem samt hjemmet ”Seth Medura” for udviklingshæmmede piger. I det nordlige Sri Lanka støtter Terre des Hommes Danmark adskillige projekter, blandt andet en døveskole. Også i Colombo, øens hovedstad, støtter vi flere projekter.
Projekt: Nugegoda
Hvor: Nugegoda, Sri Lanka
Formål: Er at hjælpe børn med skolegang, mad og medicin, fordi forældrene ikke har økonomisk mulighed. Projektet ligger i et område med meget slum, blandt andet langs jernbanen, hvor der bor mange mennesker i faldefærdige huse. Tidligere i projektet har der været holdt kurser for forældrene, hvor de lærte om ernæring, sundhed og AIDS, da de en gang om året tjente penge ved at være bloddonorer. Terre des Hommes Danmark støtter 75 børn i projektet.
En historie om at støtte nytter
I forbindelse med tsunamien i 2004 oprettedes der to mindre projekter under Nugegoda. Pelena og Danakawatta. Sidstnævnte landsby ligger langt udenfor civilisationen, men er i dag en meget velfungerende landsby, hvor hjælpen fra Terre des Hommes Danmark er resulteret i, at der nu er el, vand og veje, så de kan klare sig selv. Det er absolut den største glæde ved dette arbejde, når projekterne får vinger og kan klare sig selv.
Projekt: Katolske nonner, Sri Lanka
Hvor: Wattala, Sri Lanka
Formål: Er at hjælpe børn, unge kvinder med mad, medicin og undervisning, så de er bedre rustet til at klare den barske hverdag i deres lokalsamfund. Der er 20 børn i projektet.
Projekt: The Tea Plantation Project
Hvor: Kandy, Sri Lanka
Formål: Te-plantageprojektet i Sri Lanka støtter via fadderskaber børns skolegang, så de kan få en bedre fremtid.
For tiden er der ca. 50 børn i projektet.
Næsten alle børn bor sammen med sine forældre. For nogens vedkommende med begge forældre. Der er også en del af børnene, hvor enten den ene eller begge forældre er døde. I så fald bor de typisk hos en bedstemor.
De børn, som vi har i projektet, kommer fra fattige familier med meget dårlige levevilkår. En del af familierne bor i små hytter uden indlagt vand og el. De fleste forældre har små daglejerjobs. Faderen kører måske taxa i en lejet TukTuk eller har en lille ”forretning”. Forældrene tager, hvad de kan få af arbejde, men de har ikke mange chancer, eftersom de færreste har nogen form for uddannelse. Mange af forældrene og også nogle af børnene er syge af fx astma og har brug for lægehjælp og medicin. Det giver ekstra udgifter for de fattige familier.
Med andre ord har disse børn mange odds imod sig. I vores projekt får familien en månedlig donation. De kan anvende pengene, som de vil – til mad, medicin, bøger, transport til skole eller ekstratimer, som en del børn får. Men den månedlige donation er afhængig af, at børnene går i skole.
Det er dog også vigtigt at fremhæve, at vi løfter langt de fleste børn videre i livet. Ud over vores donationer har de fleste en stabil person i familien, som støtter dem med omsorg og interesse. Derudover er der en tæt opfølgning fra vores 2 samarbejdspartnere derude. Det er to nonner fra klosterordenen ”Sisters of the Cross”. Nonnerne kender familierne og følger meget med i børnenes liv. De giver donationerne til familierne, ligesom de sørger for, at vi får årlige rapporter om børnenes skolegang, familiesituation, helbred og fritidsinteresser.
Projektets base er 2 klostre i Kandy, der ligger midt på øen. De fleste børn kommer fra dette område. I området er der mange te-plantager , og tidligere var mange af forældrene te-plukkere. Heraf navnet Te-plantageprojektet.
Projektet har eksisteret i snart 35 år og har i alle årene været et meget stabilt og velfungerende projekt.
Projekt: Hikkaduwa
Hvor: Hikkaduwa, Sri Lanka.
Hikkaduwa er en meget besøgt turistby syd for hovedstaden Colombo.
Formål: Er at sikre børn af fattige forældre eller børn med enlige forældre en skoleuddannelse. Projektet opstod fordi, mange af børnene kun levede af at tigge fra turisterne. Forældrene havde ikke økonomisk mulighed for, at sende børnene i skole. Derfor opstod fadderskabsprojektet.
Projektet i Hikkaduwa drives af Lions Club, og Terre des Hommes Danmarks andel af projektet, der omfatter flere hundrede børn, er 44 børn. TDH DK støtter hovedsageligt børn i familier, hvor forsørgeren (faderen) enten er død eller lider af en livstruende sygdom, så familien må klare sig for en meget lille og utilstrækkelig indtægt. Det koster penge til skoleuniform m.m. at gå i skole i Sri Lanka, og disse fattige familier har derfor ikke råd til at sende børnene i skole. På kort sigt er det også mere indbringende at sende dem ned på stranden for at tigge eller sælge hjemmelavede ting til turisterne.
Dette forsøger vi med held at imødegå med tilbud om hjælp til skolegang, mad og tøj. Vi giver således børnene mulighed for at få en uddannelse, så barnet og familien ikke bliver afhængige af turister, men har udsigt til en bedre tilværelse.
Projektets navn: Halabawava
Hvor: Dehiwala, Sri Lanka – 250 km. Nord for hovedstaden Colombo
Formål: Er at støtte børnenes skolegang, og give familien råd og vejledning om kost og hygiejne. Målet er at udvide projektet, som ligger i det nordlige Sri Lanka, hvor der hersker stor fattigdom, så stor at børnene ikke får mad hver dag. Familierne, der støttes gennem TDH DK, har intet fast arbejde og lever derfor i stor fattigdom. Hvis der er en far, arbejder han oftest som daglejer, for et par dage ad gangen hos landmænd og i rismarker. I mange af de familier, som TDH DK støtter, er enten en forælder eller et af børnene i søskendeflokken syg.
Transport til og fra byerne er meget besværlig, og busserne kører uregelmæssigt. Derfor skal børnene ofte gå meget langt til skolen, hvilket gør, at de er trætte allerede ved ankomsten. Nogle børn må gå i skole på tom mave.
Selv om skolegangen i Sri Lanka ikke koster noget, skal familien betale for f.eks. skoleuniform, skolebøger, skoletaske og skrivematerialer. Det er der ikke mange familier her, der har råd til. Et bidrag fra en fadder betyder derfor alt for disse fattige familier. Bidraget muliggør, at familien har råd til at lade barnet gå i skole, til tandpleje, medicin og mad, og det forhindrer især for pigernes vedkommende også, at de undgår at blive bortgiftet i en alt for tidlig alder. TDH DK støtter pt 20 børn.
Projekt: Trincomalee – School for The hearing impaired
Hvor: Trincomalee, Sri Lanka
Formål: Er at støtte døve børn med skolegang og en bedre fremtid. Døveskolen har plads til 25 børn i alderen 6 – 20 år. De døve børn undervises i mundaflæsning, udtale og lidt tegnsprog, foruden almindelige skolefag. Mundaflæsning er vigtigere end tegnsprog, for ved mundaflæsningen har børnene en større mulighed for at kommunikere med andre. Fordi det er i meget få tilfælde, at deres pårørende og senere deres arbejdsgiver har mulighed for at lære tegnsprog. Ved siden af den almindelige skoleundervisning, gør skolen meget ud af at undervise børnene i praktiske fag; pigerne i alle former for syning, drengene i alle slags tømrer- og snedkerarbejder. Det giver børnene nogle vigtige kompetencer, så de kan få et arbejde, forsørge sig selv og deres familie den dag de forlader skolen. Skolen har også fået sponsoreret computere, som børnene bruger til at kommunikere med omverden og til brug ved eksaminerne. En gang om året skal børnene til høreprøve og mange skal have fornyet deres høreapparater.
Projekt: Seth Medura
Hvor: Kandy, Sri Lanka
Formål: Er at støtte udviklingshæmmede piger til et værdigt liv. På Seth Medura lever pigerne som var de en stor familie, hvor de lærer at hjælpe hinanden. De lærer at danse og spille på forskellige instrumenter. De lærer også at hjælpe til i køkkenet, hvor de får små opgaver, som de kan magte. Pigerne er begyndt at fremstille forskellige former for håndarbejder, som de sælger på det nærmeste marked. Det giver pigerne stort selvværd.
Vi mangler sponsor til skolens køkken, som er i meget dårlig stand.
Projekt: Elsinore – Meth Care Programme
Hvor: Muratuwa, Sri Lanka
Formål: Er at give børn fra belastede familier en grunduddannelse.
Moratumulla er en landsby tæt ved kystbyen Moratuwa, beliggeende på vestkysten af Sri Lanka, 18 kilometer syd for hovedstaden Colombo. Forsøgeren, i mange af familierne i dette område, er ufaglærte eller har en meget kort uddannelse. Flere af dem er afhængige af alkohol og spil, og mange familier lever i armod. Nogle af familierne har svært ved at skaffe tre daglige måltid mad til deres børn. Flere mødre i familierne, forlader landet for at arbejde, som tjenestefolk i udlandet, for at supplerer familiens indkomst.
Børnene fra disse familier lever i dårlige omgivelser, der hæmmer deres udvikling som voksne ansvarlige og produktive borgere. De fleste forældre kan ikke se værdien af en god uddannelse, og nogle af børnene bliver brugt til at supplerer familiens indkomst, fra en meget tidlig alder. De følger deres forældres livsstil, når de vokser op. Hovedformålet med Meth Care Day Care Centre er at bryde cyklussen af fattigdom. Meth Care Day Centre er en velgørenhedsorganisation som leverer og sørger for omsorg og mad til de mest trængende børnehavebørn op til 5 år, gennem Moratumulla Methodist kirke.
Elsinore i samarbejde med Meth Care Day Center startede Elsinore-Meth Care program. I øjeblikket støtter programmet 15 børn, som har forladt centret, for at starte på en skoleuddannelse. Elsinore-Meth Care programme støtter børn i alderen 6 – 18 år med skolegang og et minimums af skoleuddannelse.
Projekt: CCM Makanissa School for the deaf
Hvor: Addis Ababa, Etiopien
Antal: 45 børn
Der ligger meget skyld, skam og fordomme omkring døve i Etiopien. Lige fra at det er mødrenes egen skyld, at børnene er handicappet – til at døve børn er besat af onde ånder.
Gennem fadderskaber kan sponsorere være med til at bekæmpe fordommene og være med til at give børnene og deres søskende en uddannelse på døveskolen.
På skolen lærer børnene tegnsprog, som er essentielt for børnene, da det er med til at sikre dem en bedre fremtid, og livsvigtigt, da børnene for første gang i livet lærer at kommunikere med omverden og får mulighed for at udtrykke, hvad de føler og tænker.
Børnene kommer fra meget forskellige baggrunde. Nogle kommer fra meget fattige familier, som ikke har råd til at betale for skolegang. Andre er forældreløse og bor hos plejefamilier, hvor de får mad, lægehjælp og tøj.
Der går også hørende børn på skolen, og som et fællesskab for alle børnene, så lærer alle børnene tegnsprog det første år på skolen, og der kommunikeres med hænderne.
Projekt: Esperanza – Camp Hope
Hvor: Quito, Ecuador
Antal: 7 børn
Dette projekt arbejder for at give særligt udsatte handicappede børn bedre vilkår og styrken tilknytningen mellem barnet og familien. Børnene tilbydes skolegang, skoleredskaber, mad, pasning, rehabilitering, lægehjælp og operationer efter behov.
Mange børn i Ecuador vokser op under vanskelige vilkår. Især i landdistrikterne og i de fattige byområder. Her er en oversigt over de vigtigste udfordringer og forhold:
Adgang til uddannelse: Selvom Ecuador har gjort fremskridt i at forbedre adgang til grunduddannelse, er der stadig udfordringer, især i landdistrikterne. Skolerne kan være underudstyrede, og mange børn har lange skoleveje.
Udfald: Mange børn forlader skolen tidligt for at arbejde og hjælpe deres familier økonomisk, især i landdistrikter.
Ernæring: Underernæring er et betydeligt problem, især blandt børn i landdistrikterne og de fattigste dele af byerne. Dette påvirker deres fysiske og mentale udvikling.
Sundhedspleje: Adgang til sundhedspleje er begrænset i visse områder, og børn kan have svært ved at få den nødvendige medicinske behandling.
Børnearbejde: Børnearbejde er udbredt, især i landbruget og i uformelle sektorer i byerne. Mange børn arbejder i stedet for at gå i skole.
Risikable job: Nogle børn arbejder i farlige job, som f.eks. i miner eller på plantager, hvilket udsætter dem for alvorlige risici.
Fattigdom: Mange familier lever i fattigdom, hvilket påvirker børnenes opvækst og muligheder. Fattigdom fører ofte til mangel på adgang til grundlæggende ressourcer som mad, tøj og bolig.
Vold og misbrug: Vold i hjemmet og misbrug er desværre også udbredt, hvilket kan have alvorlige konsekvenser for børns trivsel og udvikling.
Projekt: Socieda Catolica San Jose
Hvor: Las Lomas, Bolivia
Antal: 14 børn
Socieda San Jose, som er en respekteret organisation i Bolivia, har i næsten halvandet århundrede arbejdet med sårbare befolkningsgrupper.
Projektet i Las Lomas, som blev oprettet i 1988, arbejder på at forbedre levevilkårene for bolivianske familier gennem projekter, der har fokus på blandt andet pleje af børn, børns udvikling af færdigheder og præstationer som sociale væsner og deres evner. Samtidig er der programmer med lære om ernæring, fødevaresikkerhed og implementering af køkkenhaver. Lige som sundhed er et vigtigt program om blandt andet prævention.
Baggrund for projektet.
Fattigdom og Ernæring: Mange børn i Bolivia lever i fattigdom, især i landdistrikterne og i marginaliserede byområder. Fattigdommen kan føre til manglende adgang til ordentlig ernæring, hvilket kan resultere i underernæring og hæmmet vækst.
Uddannelse: Selvom der er fremskridt med hensyn til uddannelse, oplever mange børn stadig udfordringer i forhold til at få adgang til kvalitetsskolegang. Mange børn, især dem fra fattige familier, har brug for at arbejde for at hjælpe med at støtte deres familier, hvilket kan betyde, at de ikke kan fuldføre deres skolegang. Skoler i landdistrikterne kan have begrænsede ressourcer, herunder manglende lærebøger, undervisningsmaterialer og kvalificerede lærere.
Arbejde og Børnearbejde: Børnearbejde er stadig et betydeligt problem i Bolivia. Mange børn arbejder i landbruget, minedrift eller i uformelle sektorer i byerne. Dette kan påvirke deres mulighed for at deltage i skolegang og have en normal barndom.
Projekt: Orientame
Hvor: Bogota, Columbia
Antal: 154 børn
Oriéntame arbejder for at beskytte børn i Bogotas slumkvarterer mod reduktion af teenagegraviditeter, prostitution, kriminalitet, misbrug og gadevold ved at fokusere på fire områder: social inklusion, generel sundhed, familieplanlægning og udvikling. Barnet får støtte til sin skolegang i form af skolematerialer, uniform og støtte til at finde en passende skole, som sikrer barnet en sund psykosocial udvikling. Programmet hedder Acompaña un sueño.
Baggrund for projektet:
I Colombias hovedstad Bogotá lever mange børn under fattige vilkår i slumkvarterne, hvor de har begrænset adgang til sundhed og uddannelse. Disse kvarterer er farlige for børnene, idet der er høj risiko for kriminalitet, misbrug, prostitution og gadevold.
Disse børn kommer fra udsatte familier, hvor moderen ofte er eneforsørger, hvilket gør børnene yderligere udsatte med risiko for misbrug, udnyttelse, underernæring, manglende opmærksomhed på deres sundhed, tidligt skoleophør og teenagegraviditeter.